کنسرت گروه اشتیاق و علیرضا قربانی
1- پیچیدگی های ریتمیک اعم از 10و11 تایی و تبدیل ریتم ها به یکدیگر و سیال بودن آن.
2- بر هم نشینی فواصل و پیچیده شدنشان در هم در همایون و نوا.
3- توانایی نوازندگان
اما هیچ کدام از این سه مورد نتوانست کاری به یاد ماندنی و تصویر کلی زیبایی بسازد و مخاطب را تا انتها مجاب سازد حتی با این طرفند که یکی دو تصنیف ها را کوتاه کرده بودند آقای قمصری و با تکرار های کم.
چرا؟ آنچه که به ذهنم می رسد می گویم:
ببینید مقدمه ای داریم یک جمله ای را خواننده می خواند و گروه هم جواب می دهد و پایانی. باید جدا از پیچیدگی و سواد، این ها به تنهایی آنقدر زیبا باشند یا حاوی پیام که گوش را در گیر کنند . در این کنسرت به ندرت این اتفاق می افتاد .
از طرفی تصنیف ها هنوز به اوج نرسیده با فرود های ناگهانی ذهن شنونده را مخدوش می کند و تکرار و سماجت روی این فرم همه ی احساس را به ناگهان از شنوده می گیرد. بعد استفاده از حرکت فواصل مشابه بسیار شبیه کرده بود و خنثی کل کار را و خسته کننده... فواصلی که بر هم نشینی شان استرس را القا می کرد حتی ترس و... اگر کار آقای قمصری را با همایون شجریان گوش نداده بودم این کنسرت چیز هایی داشت اما هیچ کجا در گیر احساسی نشدم تا می آمدم ارتباط برقرار کنم آهنگساز این رشته را می گسست( شاید هم عمدی در کار است !!!)
استفاده از یک دانگ مشابه که عمومن دانگ اصلی ذهن آهنگ ساز بود ( دانگ بیداد همایون با بیات راجه در نوا با فواصل 1 ½ 1 گوش را خسته می کرد( حرکت های کنتر به دانگ های دیگر می رفتند اما غالب همین بود و اکوردی که دیگر به نام ایشان در ذهنم ثبت شده از بس که بسیار در آن اثر و این کنسرت شنیدم) تکنیک و نوآوری در فضاسازی لزومن کار خوبی را به ارمغان نمی آورد ... در تکنوازی قمصری متوجه شدم که عاشق عوض کردن ریتم است بدون اینکه متوجه باشد شنونده را یک جایی تثبیت کند در یک ریتمی در یک ملودی مشخص و زیبایی و بعد برای رهایی شنونده دست به تغییر ...آقای علیزاده استاد ایشان بوده اند می توانند از این منظر به کارهای ایشان نظر کنند و توفیق استاد را و رمزش را دریابند... آقای علیزاده جدا از پیچیده گی های ملودی و ریتم ملودی های ساده و درخشانی دارد و ریتم هایی که به خوبی در دورشان گره می خوریم.
شکی نیست که آقای قمصری یکی از هوشمندترین و جوانترین هاست... و گذشت زمان بر ایشان و همین حرف های دوستان و... آهنگساز توانایی بیش از این که شاهدیم خواهد ساخت. هنوز هم می گویم ( قبل کنسرت هم می گفتم) اگر از جوانی بیشترین انتظار آثار خوب داشته باشم آقای قمصری ست.
یکی از پر کارترین کنسرت ها را شاهد بودیم و بسیار زحمت کشیده بودند اعضای گروه .
علیرضا قربانی نشان داد که از پس کارهای دشوار به خوبی برمی آید.
هم نشینی ساز ها و صدا خوب بود . اما فواصل سهراب پور ناظری به نظافت شروین مهاجر نبود به خصوص روی سیم اول و پوزیسیون که بیرون می زد این موضوع. صدای نت ها و حرکت پنجه آقای پور ناظری کمی متزلزل بود و با لرزش که کمی مبهم می کرد جمله ها را ... اما در پارت دوم بالا بودن صدای کمانچه شروین مهاجر نسبت به کمانچه آقای صمیمی صدای بهتری را در مجموع به بار آورد. کوک نی آقای چگینی با گروه فاصله داشت. نوازنده ها چیره دست بودند اما تک نوازی ها پر بار نبود . و تنبک و کوبه ای را می شد بهتر صدا برداری کرد اما شاید سلیقه گروه بوده چون صدای بقیه تمیز و خوش آوا بود.
زیاد تفاوت کوارتت را با بخش دوم نفهمیدم چون کل کار مشابه تنظیم شده بود و اضافه شدن عود و نی یا از کوارتت بودن کار را در نیاورد یا کوارتت به معنی واقعی را شاهد نبودیم از ابتدا ....و اصلن این واژها زیاد مهم نیستد .
این روزها ساز و آواز دارد به مقوله ی بحث بر انگیزی بدل می شود. که این گروه نیز تجربه خویش را عرضه کرد.
و تدارکات ضعیف بود و به قول دوستی در سطح عروسی ها بود مخصوصن نور گیج با حرکات نا موزون با گروه ...
به هر حال خسته نباشید می گویم از صمیم قلب و آرزوی توفیق برای این گروه با پشتکار.
..........................................................................................................................
پانوشت۱:
سه تار به لحاظ ساختار ساز ساده ای ست